Okejdå, Fastlagsbullar

varning: may contain svengelska, nostalgi, and poor grammar

För två sedan (var det sååå länge sedan?!) kom jag på att det vore kul att översätta Semlor receptet till engelska, eftersom jag lyckade inte hitta en bra och enkel version på nättet. Jag och några kompisar hade nyss lagat hembakat semlor och så tog jag receptet vi hade använt och skissade ut det så bra som jag kunde på amerikansk engelska. Det var faktist första riktiga ‘sv–>en’ översättningen jag hade försökt.*

Nyfiken? Hittar du receptet här 🙂

Nu har två år gått förbi: jag bor såklart inte längre i Sverige och har själv inte ens ätit en semla i år… men ändå är detta recept som jag översatte i 2010 bloggens mest besökta inlägg…of all time.  Jag får kolla statistiken och det står att 68 hungriga och semla-på-engelska-sökande själar har tittat på just detta inlägg under de senaste dagar! Det kanske inte verkar vara så mycket egentligen, men, trust me, 68 personer räknar som massor när det gäller den här liten, liten blogg.

Vad jag blir glad när jag ser att så mycket folk kollar receptet och antagligen bakar sina egna semlor, ändå på engelska! Det kan tyda bara att det är dags resa tillbaka i tiden och baka lite kalifornienska semlor här hemma. Tyvärr är det inte lätt att hitta mandelmassa i USA…men man kan väl försöka!

……………………………………….

Translation: It’s Fat Tuesday, so bake some Semlor y’all.

Curious: Find you the recipe here 🙂

……………………………………….

*Och så firar jag första översättningen med att lägga upp första inlägget skrivit nästan helt på svenska. Tänkte köra nåt nytt bara, och det högst troligen kommer inte hända igen 😛 Rätta mitt språk om ni vill! Jag var aldrig duktig på grammatiken…

Leave a Reply

